اومیکرون از علایم تا درمان

باوجود گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی از شیوع ویروس کرونا در جهان، کماکان سویه‌های جدیدی از این ویروس شناسایی شده است که هرکدام باعث نگرانی‌هایی می‌شود. در این مطلب از سری مقالات پزشکی به بررسی سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون می‌پردازیم و سؤالاتی را پیرامون این ویروس پاسخ خواهیم داد.
امیکرون چیست؟؟
امیکرون کووید 19 (omicron covid-19) نام سویه جدید ویروس کرونا است که اخیراً شناسایی شده است. در 24 نوامبر 2021، آفریقای جنوبی شناسایی یک نوع جدید SARS-CoV-2، B.1.1.529، را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش کرد. B.1.1.529 اولین بار نمونه‌های جمع‌آوری شده در 11 نوامبر 2021 در بوتسوانا و در 14 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.
نوع امیکرون با سفر در چندین کشور اروپایی و همچنین استرالیا، برزیل، کانادا، هنگ کنگ، اسرائیل، ژاپن، نیجریه، نروژ، سوئد و بریتانیا شناسایی شده است. چند کشور ازجمله ایالات‌متحده، مواردی را در افراد بدون سابقۀ سفر به جنوب آفریقا گزارش کرده‌اند.
ویروس‌ها موجوداتی نه کاملاً مرده و نه کاملاً زنده هستند و بعد از ورود به بدن میزبان، با تزریق محتوای ژنتیکی خود به سلول‌های میزبان و تکثیر خود به میزبان آسیب می‌زنند. در بین این تقسیمات و انتقال از میزبان‌های مختلف، ممکن است در ضمن تکثیر ویروس، اشکالاتی پیدا شود که به آن جهش می‌گویند. این جهش‌ها باعث تغییر در بخش کوچک یا عمده‌ای از ویروس می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش آسیب‌رسانی و انتشار آن یا باعث فرار از دست سیستم ایمنی میزبان شوند. ویروس‌های حاصل از این جهش‌ها تحت عنوان سویه‌های مختلف نام‌گذاری می‌شوند که برای پاسخ به سؤال امیکرون چیست باید بگوییم کرونا امیکرون نیز یک سویه جدید از ویروس کووید-19 است.
اومیکرون با چه سرعتی در حال انتشار است؟
امیکرون به‌سرعت در آفریقای جنوبی گسترش یافته و باعث نگرانی محققان در سراسر جهان شده است. در اول دسامبر، این کشور 8561 مورد را ثبت کرد درحالی‌که در 26 نوامبر 3402 مورد گزارش شده بود. در اواسط نوامبر، تنها چند صد مورد ذکر شد. موسسۀ ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی (NICD) در ژوهانسبورگ تأیید کرد که امیکرون به‌سرعت در حال گسترش است.
تام ونسلیرز، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک، تخمین می‌زند که امیکرون می‌تواند سه تا شش برابر کرونا دلتا افراد را در یک دوره زمانی آلوده کند. او به مجله Nature گفت: «این یک مزیت بزرگ برای ویروس است اما نه برای ما.»
زمانی که نوع دلتا به‌سرعت در بریتانیا منتشر شد تعداد موارد تقریباً هر پنج روز دو برابر می‌شد. اکنون دانشمندان به دقت موارد امیکرون را زیر نظر دارند تا مشخص کنند که این نوع با چه سرعتی بر جمعیت بریتانیا تأثیر می‌گذارد.
امیکرون چگونه از سیستم ایمنی میزبان فرار می‌کند؟
سیستم ایمنی بدن ما، به‌وسیلۀ سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی، از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. یکی از این موارد پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها هستند. این مولکول‌ها مانند یک گیرنده به مولکول‌های سطحی عوامل بیگانه متصل می‌شوند و انهدام آن‌ها را توسط سیستم ایمنی تسهیل می‌بخشند.
در کرونا امیکرون، توسط جهش‌هایی که ایجاد شده است، تغییراتی در مولکول‌های سطحی آن رخ داده است که باعث شده برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نباشند؛ حتی در افرادی که قبلاً واکسن زده‌اند یا به سویه‌های دیگر کرونا مبتلا شده‌اند.
ابتلا به امیکرون چقدر احتمال بستری شدن را افزایش را می‌دهد؟
کاملاً نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ زیرا، ویژگی‌ها و رفتار سویه امیکرون هنوز کاملاً شناخته نشده است. بااین‌حال، شواهد اولیه دلایلی برای خوش‌بینی ارائه می‌دهد. به نظر تعداد موارد امیکرون در این مرحله به اندازۀ موارد مشابه آلفا یا انواع دیگر نیست.
کرونا امیکرون چه علائمی دارد؟
اگر بخواهیم به این سؤال که کرونا امیکرون چه علائمی دارد پاسخ بدهیم، باید بگوییم خستگی، بدن ‌درد، سردرد، خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه. مهم‌ترین علائم امیکرون کرونا به شرح زیر هستند:
خستگی
این علامت با سویه‌های قبلی همراه بود، که در اکثر موارد، در حدود پنج‌ تا هشت روز با انواع دیگر ادامه داشت. بااین‌حال، برخی از افراد همچنان می‌توانند تا چند هفته پس از عفونت احساس خستگی کنند. هنوز مشخص نیست که اگر آزمایش نوع امیکرون مثبت شود، خستگی چقدر طول خواهد کشید.
بدن ‌درد یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است!!
مانند سویه اصلی کرونا ویروس، بیماران مبتلابه امیکرون گزارش کرده‌اند که بدن ‌درد و درد عمومی را تجربه کرده‌اند. این علامت معمولاً چند روز با انواع دیگر ادامه داشته است.
سردرد
افراد آلوده به ویروس امیکرون کرونا که، معمولاً با سایر گونه‌های ویروس مرتبط است، سردرد یکی از علامت‌های آن‌ها بوده است. محققان قبلاً دریافته بودند که افراد مبتلابه ویروس کرونا سردردهای متوسط تا شدید یا احساس دردهای ضربان‌دار یا کوبنده دارند.
خارش گلو
دکتر Angelique Coetze، متخصص بهداشت آفریقای جنوبی، که برای اولین بار در مورد امیکرون زنگ خطر را به صدا درآورد، گفت : «بیماران گزارش داده‌اند که احساس خارش گلو دارند؛ اما، درصورت آلوده شدن به این نوع سرفه ندارند. این علامت کمی با سویه‌های قبلی متفاوت است. مصرف پاراستامول و نوشیدن مایعات فراوان به کاهش درد کمک می‌کند.»
آبریزش بینی
باوجوداینکه، آبریزش بینی یکی از علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است با عفونت امیکرون نیز مرتبط است. عفونت ویروسی باعث می‌شود که بینی مخاط بیشتری تولید کند تا ذرات ویروسی را به دام انداخته و بشوید.
عطسه
عطسه نیز یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است که این علامت می‌تواند به‌راحتی با نشانۀ سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه گرفته شود؛ اما، در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت امیکرون باشد. اگر به‌طور منظم عطسه می‌کنید و نگران هستید که نشانۀ ابتلا به ویروس کرونا باشد، بهتر است برای اطمینان یک آزمایش انجام دهید.

منبع:

مجله سیب