عملکرد اصلی بخش میکروب شناسی پزشکی ، کشت نمونه های مختلف بیماران مشکوک به عفونت به منظور بررسی میکروارگانیسم ها، شناسایی دقیق گونه های جدا شده، انجام تست حساسیت به آنتی بیوتیک ها  برای بیماری های عفونی می باشد. این موارد در تشخیص و درمان بیماری های عفونی به متخصصین بالینی کمک خواهد کرد.

در واحد باکتری شناسی، همه ی تجهیزات لازم برای کشت و جداسازی باکتری های هوازی و بی‌هوازی مهم از نظر پزشکی وجود دارد. همچنین پلیت های آنتی بیوگرام توسط دستگاه بررسی شده و پاسخ بر اساس CLSI گزارش می شود.

در واحد انگل شناسی، نمونه های بالینی به ویژه Stool (مدفوع) به منظور بررسی و تشخیص انواع تک یاخته ها مورد بررسی قرار می گیرد

در واحد قارچ شناسی، علاوه بر انجام آزمايش‌های مستقيم بر روی نمونه های بدست آمده از قسمت های مختلف بدن همچون پوست، مو و زخم، به در خواست پزشک کشت، جداسازی و بررسی کلنی های حاصل از آنها نيز انجام می‌گردد.

انجام آزمایش های تخصصی و تشخیص صحیح و درست نمونه های مختلف مراجعه کنندگان نیازمند دو مولفه می باشد:

  • تجهیزات مدرن و پیشرفته و نیز مواد اولیه مرغوب و با کیفیت: سعی آزمایشگاه بر آن بوده است تا با بهره گیری از دستگاه های به روز و دقیق، علاوه بر انجام آزمایش های روتین میکروب‌شناسی، انجام تست کاملاً تخصصی بر روی برخی از میکروب های پاتوژن انسانی را که امروزه تشخیص آن ها در بیشتر مراکز آزمایشگاهی استان تبدیل به یک چالش گردیده است، امکان پذیر نماید.
  • پرسنل مجرب و با تجربه : شاید کلیدی ترین مولفه بخش میکروب شناسی نسبت به سایر بخش های آزمایشگاه تشخیص پزشکی این باشد که علی رغم وجود دستگاه های به روز و خودکار، انجام آزمایش ها به صورت صحیح و دقیق، به دانش نظری بالای پرسنل، و تبحر آنها در انجام آزمایش ها، اتکای بیشتری دارد. ما بر آن بوده ایم تا با به کارگیری از پرسنل متبحر و کارآزموده این مولفه را نیز تامین نماییم.

مطابق ساير بخش‌هاي اين آزمايشگاه برای بخش ميكرو‌ب شناسی، برنامه كنترل كيفی جامع براساس الزامات مرجع سلامت و ساير استانداردهای آزمايشگاهی معتبر تهيه و تدوين شده است که به شكل منسجم، زیر نظر مسئول كنترل كيفی آزمایشگاه، توسط مسئول بخش ميكروب‌شناسی اجرا می گردد.

مراجعین گرامی و همکاران محترم می توانند لیست کامل آزمایش های بخش میکروب شناسی که در آزمایشگاه تشخیص پزشکی بوعلی قم پذیرش و انجام می گیرد را با دانلود فایل زیر مشاهده نمایند.

آزمایش های بخش میکروب شناسی