آسپرین و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد!

سرطان کولورکتال به عنوان سومین منبع سرطان شایع در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود و تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱.۹ میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان کولورکتال مبتلا شده‌اند. اگرچه سرطان کولورکتال – که سرطان کولون یا سرطان رکتوم نیز نامیده می شود – به طور معمول بزرگسالان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، مطالعات اخیر نشان می دهد که موارد ابتلا به این سرطان با سرعت هشدار دهنده ای در کودکان، نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که پیروی از انتخاب‌های سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن، استفاده بیش از حد از الکل، ورزش نکردن و تغذیه ناسالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد. اخیرا محققان بیمارستان ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد دریافته‌اند که مصرف آسپرین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که سبک زندگی ناسالم را دنبال می‌کنند، کمک کند. نتایج این مطالعه اخیراً در مجله JAMA Oncology Trusted Source منتشر شده است.

چرا آسپرین؟

برای این مطالعه، محققان تقریباً 108000 بزرگسال با میانگین سنی 49 سال را انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان از نظر پنج عامل سبک زندگی مرتبط با سرطان روده بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند:BMIT، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و رژیم غذایی. دانشمندان همچنین مصرف منظم آسپرین شرکت کنندگان در مطالعه را ثبت کردند. مطالعات قبلی مصرف آسپرین را با کاهش خطر سرطان کولورکتال مرتبط دانسته بودند. یک مطالعه منتشر شده در آگوست 2021 نشان داده بود که مصرف آسپرین با کاهش خطر کلی عود و مرگ و میر سرطان روده بزرگ مرتبط است. علاوه بر این تحقیقات منتشر شده در آوریل 2024 نشان داد که مصرف طولانی مدت آسپرین با کاهش 10 درصدی احتمال ابتلا به سرطان های خاص از جمله سرطان روده بزرگ و راست روده مرتبط است.

آسپرین خطر ابتلا را کاهش می دهد؟

شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت 30 سال تحت نظر قرار گرفتند. در نتیجه این مطالعه، محققان دریافتند که بروز تجمعی 10 ساله سرطان کولورکتال در میان شرکت‌کنندگانی که به طور منظم آسپرین مصرف می‌کردند 1.98 درصد بود در حالی که این میزان در افرادی که این کار را نمی‌کردند 2.95 درصد بود. دانشمندان با بررسی کاهش خطر مطلق، دریافتند که بیشترین کاهش در شرکت‌کنندگانی دیده می‌شود که آسپرین مصرف کرده‌اند و دارای ناسالم‌ترین امتیازات سبک زندگی بودند. بیشترین تفاوت در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در شرکت‌کنندگانی بود که آسپرین مصرف کردند و شاخص توده بدنی و عوامل خطر مربوط به سبک زندگی مرتبط با سیگار را داشتند.

آسپرین چگونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد؟

آسپرین احتمالاً از طریق مکانیسم‌های مختلف از سرطان کولورکتال پیشگیری می‌کند. یکی از مسیرهای اصلی کاهش التهاب است، از جمله تولید پروتئین‌های پیش‌التهابی خاص که به عنوان منبع مورد اعتماد پروستاگلاندین شناخته می‌شوند که می‌تواند باعث پیشرفت سرطان شود. مراقب عوارض جانبی احتمالی آسپرین باشید باید توجه نمود بحث های زیادی در مورد نقش پیشگیرانه آسپرین در سرطان کولورکتال وجود دارد، زیرا به خوبی نشان داده شده است که آسپرین بروز سرطان کولورکتال را کاهش می دهد. اما در عین حال، نگرانی در مورد عوارض جانبی احتمالی آسپرین به ویژه گاستریت و خونریزی از معده نیز وجود دارد. بنابراین تلاش برای درک بهتر اینکه چه بیمارانی باید با آسپرین درمان شوند و چه بیمارانی نباید درمان شوند بسیار مهم است. از آنجایی که مصرف آسپرین دارای عوارض جانبی بالقوه جدی است، به خوانندگان توصیه می شود که از مصرف خودسرانه اسپرین پزهیر نمایند و روی راه‌های دیگری تمرکز کنند که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک کنند. نتایج این مطالعه صرفا به عنوان یک یافته می تواند توسط پزشکان طب بالینی برای استفاده از آسپرین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده مورد استفاده قرار گیرد و بر اطلاعات خوانندگان عزیز در حوزه سلامت بیفزاید.

reference:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/aspirin-may-counteract-increased-risk-unhealthy-lifestyle-colorectal-cancer#Be-cautious-of-potential-aspirin-side-effects