مولتی ویتامین ها را هوشمندانه مصرف کنید – بخش دوم

مقدمه

مصرف انواع غذاهای سالم بهترین راه برای حفظ سلامتی شماست. در بخش اول مقاله (مولتی ویتامین ها را هوشمندانه مصرف کنید – بخش اول) ما نکاتی را در مورد مصرف مولتی ویتامین ها، مکمل آهن، کلسیم، روی و منیزیم بیان کردیم، در این بخش در مورد تداخلات دارویی احتمالی، لزوم داشتن یک دفترچه یادداشت و همچنین فرمول درست برای مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها صحبت خواهیم کرد.

تداخل داروها با مولتی ویتامین ها و مواد معدنی

حتی مواد غذایی اساسی می توانند با بسیاری از داروهای رایج تداخل داشته باشند. به طور مثال اگر از داروی وارفارین استفاده می کنید، باید بدانید که مصرف فقط مقدار کمی از ویتامینK موجود در مولتی ویتامین ها، قدرت اثر این دارو را کاهش می دهد. همچنین مصرف بیش از 1000 میلی گرم ویتامین E در روز می تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد. اگر داروهای مرتبط با اختلال غده تیروئید مصرف می کنید باید بدانید که مصرف کلسیم، منیزیم یا آهن در مدت 4 ساعت پس از مصرف دارو می تواند قدرت اثر این داروها را کاهش دهد. برای همین ما توصیه می کنیم که از پزشک خود در مورد بهترین زمان مصرف مکمل ها، دارو و همچنین تداخلات دارویی احتمالی سوال کنید.

نیاز خودتان را بشناسید

هیچ فرمول استانداردی برای مصرف مولتی ویتامین ها و مواد معدنی وجود ندارد. برای کسب مقدار نیاز لازم است که برخی از آنها را زیاد مصرف کنید، در حالی که ممکن است نیاز بدنتان به برخی از ویتامین ها خیلی زیاد نباشد. به عنوان مثال، مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه اکثر افراد به قدری زیاد است که بعید است بتوان با مصرف یک قرص همه نیاز بدن را تامین کرد. توصیه ما این است که لیست و مقدار مواد تشکیل دهنده مکمل و مولتی ویتامین های مصرفی خود را از روی ظرف دارو به دقت مطالعه کنید تا دقیقاً بدانید از هر ویتامین و ماده معدنی چقدر مصرف می کنید.

فرمول خود را شخصی سازی کنید

یک راه برای محاسبه مقدار مورد نیازتان از مواد مغذی و مکمل ها، توجه به فرمول هایی است که متناسب با سن و جنس شما است. بسیاری از ویتامین هایی که برای افراد سالخورده درست شده است، نسبت به مقدار مورد نیاز جوانان، مقادیر بیشتری از کلسیم، ویتامین D و B12 دارند. به ویژه زنان معمولاً بعد از یائسگی به کلسیم و ویتامین D بیشتری برای محافظت از استخوان خود احتیاج دارند. همچنین فرمول های رایج برای مصرف مولتی ویتامین ها در مردان، معمولاً آهن را کنار می گذارند. در نتیجه ما توصیه می کنیم که مکمل و مولتی ویتامین ها را متناسب با مقدار مورد نیاز و با مشورت با پزشک خود مصرف کنید.

برای مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها یک دفترچه داشته باشید

یادداشت کردن مقدار و زمان مصرف مکمل ها به شما کمک خواهد کرد که مصرف خود را کنترل و ارزیابی کنید. توصیه ما این است که وقتی به پزشک مراجعه می کنید، این دفتر را همراه با لیست داروهای مصرفی خود ببرید. مطمئن باشید این کار کمک زیادی به شما خواهد کرد.

منابع:

  • Mayo Clinic: “Nutrition and Healthy Eating,” “Vitamin B12,” “Iron Supplement,” “Prenatal vitamins: Why they matter, how to choose.”
  • National Institutes of Health Office of Dietary Supplements: “Multivitamin/mineral Supplements,” “Vitamin A,” “Daily Values,” “Frequently Asked Questions,” “Vitamin and Mineral Upper Limits — What You Need to Know,” “Dietary Supplements: What You Need to Know.”
  • UT Southwestern Medical Center: “5 signs you’ve chosen the right multivitamin.”
  • Cleveland Clinic: “Get Nauseous After Taking Vitamins? 6 Tips to Make Them Easier to Stomach,” “Vitamin B12 Oral.”
  • Harvard Health: “B Vitamins,” “What patients — and doctors — need to know about vitamins and supplements.”
  • ConsumerLab.com: “Supplements That Should Be Taken With Food,” “Best Time to Take Multivitamins,” “How to Take Vitamins and Minerals for the Proper Absorption,” “Gummy Vitamin Concerns.”
  • Linus Pauling Institute: “Vitamin E.”
  • New England Journal of Medicine: “Drug Effects on the Thyroid.”
  • Colorado State University Extension: “Dietary Supplements: Vitamins and Minerals.”
  • Nutrients: “Bioequivalence Studies of Vitamin D Gummies and Tablets in Healthy Adults: Results of a Cross-Over Study.”
  • Center for Science in the Public Interest: “Don’t Rely on a Gummy Multivitamin If You Can Swallow a Tablet.”