علت و درمان آندومتریوز

در آندومتریوز بافتی مشابه دیواره داخلی رحم در بخش های دیگر بدن رشد میکند و باعث دردهای عجیبی می شود.

آنچه باید در مورد بیماری آندومتریوز بدانید

آندومتریوز شرایطی است که بر اثر آن بافت مشابه دیواره داخلی رحم در بخش های دیگری از بدن رشد می کنند؛ از جمله در بخش های مختلف سیستم باروری تان، شامل واژن،  رحم، لوله های فالوپ و تخم دان ها.
در طول یک چرخه قاعدگی منظم تخمدان ها مواد شیمیایی با نام هورمون تولید می کنند که باعث ضخیم شدن دیواره داخلی واژن می شوند.  این دیواره که آندومتریوم نامیده می شود، برای دریافت تخمک بارور شده تشکیل می شود. اگر تخمک بارور نشده باشد، دیواره تشکیل شده ریزش پیدا کرده و در زمان پریود از رحم خارج می شود.
اگر مبتلا به آندومتریوز باشید، بافتی شبیه به بافت دیواره داخلی رحم بیرون رحم رشد می کند که علت آن هنوز مشخص نیست. این بافت که در محل نامناسبی قرار گرفته در مقابل هورمون ها همان واکنش بافت داخل رحم را نشان می دهد.  رشد این بافت ادامه پیدا کرده و سپس ریزش می کند و در هر دوره قاعدگی خونریزی می کند. اما این بافت رشد کرده در خارج رحم هیچ راهی برای خروج از بدن ندارد.
آندومتر گیر افتاده در خارج از رحم بافت ها و نواحی اطراف خود را تحریک می کند و منجر به درد و التهاب می شود. وجود بافت اضافه در خارج رحم منجر به چسبندگی اندام های داخلی و یا بسته شدن لوله های فالوپ می شود. این امر بر روی باروری تاثیر می گذارد.
آندومتریوز می تواند منجر به بروز آندومتریوما یا کیست های شکلاتی شود که کیسه های پر از مایعی هستند و در تخمدان ها بروز می کنند و بر روی باروری تاثیر می گذارند. آندومتریوز منجر به خونریزی های شدید و غیر طبیعی هم می شود.
مهم ترین بخش هایی که معمولا آندومتریوز در آنها بروز می کند، عبارتند از: تخمدان ها، لوله های فالوپ، بیرون رحم، ساختار محافظ اطراف رحم، پوشش لگن که پریتونیوم نامیده می شود. در بخش های دیگری هم ممکن است آندومتریوز بروز کند، مثل: مثانه، مقعد و روده.

نشانه های آندومتریوز

آندومتریوز دارای نشانه هایی است که در ادامه به آنها اشاره می شود. علائم مربوط به این بیماری عبارتند از:

  • درد مزمن در وسط کف لگن که معمولا بدتر می شود.
  • دردهای شدید قبل از پریود یا در زمان آن
  • درد در زمان رابطه جنسی که در عمق لگن حس می شود.
  • دفع دردناک ادرار در زمان پریود
  • دفع دردناک مدفوع در زمان پریود
  • خونریزی غیر عادی
  • یبوست، اسهال یا تهوع
  • ناباروری

نکته:

شدت درد ناشی از آندومتریوز لزوما نشان دهنده وخامت بیماری نیست. ممکن است مبتلا به آندومتریوز خفیف باشید، اما درد شدیدی را تجربه کنید و یا بالعکس آندومتریوز شما پیشروی زیادی کرده باشد اما درد چندانی نداشته باشید.
آندومتریوز معمولا با بیماری هایی که منجر به درد لگن می شوند، اشتباه گرفته می شود، بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر IBS، اسهال، یبوست و گرفتگی های شکم.
برای درمان پزشک داروهای مسکن مانند استامینوفن، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز می کند. مصرف قرص های ضد بارداری هم میتونه از تشکیل آندومتریوز و خونریزی آنها پیشگیری کند. گاهی هم از طریق جراحی بافت اضافه که عامل درد و خونریزی است، برداشته می شود.

 

منبع:

  • seemorgh.com/health