باورهای رایج اما غلط در مورد ویروس کرونا

مقدمه

با عالم گیر شدن ویروس کرونا مطالب بسیاری در فضای مجازی درباره این بیماری منتشر شده‌اند. مقاله حاضر که بر گرفته از وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت است، واقعیات مرتبط با این بیماری را انعکاس می‌ دهد. این مقاله کوشش می کند که علاوه بر مروری بر ماهیت ویروس کرونا و علائم آن، باورهای عامیانه ای که در مورد این ویروس نیز موجود است را بررسی کند.

مروری بر ویروس کرونا

 ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندروم تنفسی حاد (سارس) متغیر هستند. ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دی ماه سال 1398 در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود.

علایم ویروس کرونا

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-19 هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری داشته باشند. مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال. این علائم معمولا خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

بیشتر مبتلایان (حدود 80 درصد) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند. تقریباً از هر 6 نفر مبتلا به کووید-19، یک نفر به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌شود. در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است. کسانی که علائم تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

راه های انتقال ویروس کرونا

سایر افراد ممکن است بیماری را از فردی که به کووید-19 مبتلا است بگیرند. انتقال کووید-19 از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است. کرونا می‌تواند از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند. این قطرک‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود. سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند. همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک‌های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد. به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر فاصله بگیرید. تا امروز مطالعات نشان‌داده‌اند که روش اصلی انتقال ویروس عامل کووید-19، از طریق تماس با قطرک‌های تنفسی است. و نه از طریق هوا.

موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-19

عبارتند از:

  • شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها
  • استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه
  • رعایت فاصله‌ حداقل 1 متری از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند.

باورهای عامیانه و پاسخ گویی به آن ها

ویروس کرونا در اقلیم گرم و مرطوب قابل انتقال نیست

شواهد تا کنون نشانگر این است که کوید 19 می تواند در تمام مناطق و اقلیم ها که شامل اقلیم گرم و مرطوب  هم می شود، قابل انتقال باشد. صرف نظر از شرایط اقلیمی، در مناطقی که کوید 19 گزارش شده است اقدامات محافظتی را اتخاذ کنید؛ چه در آن منطقه زندگی می کنید چه به آنجا سفر می کنید. در نتیجه ویروس کرونا در اقلیم گرم و مرطوب قابل انتقال است.

اقلیم سرد و برف می تواند ویروس را بکشد.

دلیلی وجود ندارد که باور کنیم هوای سرد می تواند ویروس جدید کرونا یا بیماری های دیگر را از بین ببرد. دمای طبیعی بدن انسان بدون در نظر گرفتن دمای محیط پیرامون  یا آب و هوا در حدود 36.5 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می ماند. در نتیجه اقلیم سرد و برف نمی تواند ویروس را بکشد.

دوش گرفتن با آب گرم مانع از بروز بیماری ویروس جدید کرونا می شود.

دوش گرفتن با آب گرم مانع ابتلا به کوید 19 نمی شود. بدون در نظر گرفتن دمای حمام یا آب ، دمای طبیعی بدن در حدود 5/36 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می ماند. در واقع، حمام کردن با آب داغ یا بسیار گرم می تواند مضر باشد.  زیرا می تواند باعث سوختگی بدن شما شود. در نتیجه دوش گرفتن با آب گرم مانع از بروز بیماری ویروس جدید کرونا نمی شود.

ویروس جدید کرونا می تواند از طریق نیش پشه منتقل شود.

تا به امروز هیچگونه اطلاعات و شواهدی مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا توسط پشه ها وجود ندارد. ویروس جدید کرونا یک ویروس تنفسی است.  که ابتدا از طریق قطرات ایجاد شده از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به عفونت ویروس جدید کرونا یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی گسترش می یابد. در نتیجه ویروس جدید کرونا نمی تواند از طریق نیش پشه منتقل شود.

خشک کن های دست در نابودی ویروس جدید کرونا موثر هستند.

 خیر. خشک کن های دست در نابودی ویروس جدید کرونا موثر نیستند. باید به طور مداوم دست های خود را با آب و صابون بشویید. یا با مواد ضدعفونی کننده حاوی  الکل ضدعفونی کنید. وقتی دستانتان تمیز شد، آنها را کاملاً با دستمال کاغذی یا با خشک کن حرارتی خشک کنید.

گندزدایی (ضدعفونی) با لامپ ماورای بنفش، ویروس جدید کرونا را از بین می برد.

لامپ های فرابنفش نباید برای استریل کردن دست ها یا پوست استفاده شوند زیرا پرتوهای ماورای بنفش می توانند موجب تحریک پوست شوند.

سنجش حرارت بدن (اندازه گیری تب) در شناسایی همه افراد مبتلا به عفونت ویروس جدید کرونا موثر است.

سنجش حرارت بدن درشناسایی  افراد دارای تب (یعنی داشتن دمای بالاتر از دمای طبیعی  بدن) به دلیل ابتلا به عفونت ویروس جدید کرونا موثر است. اما با این روش نمی توان افرادی را شناسایی کنند که به عفونت ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند ولی هنوز بیمار تب دار نیستند . زیرا 2 تا 10 روز  طول می کشد تا افرادی که مبتلا به عفونت شده اند، بیمار شوند و تب کنند. در نتیجه سنجش حرارت بدن (اندازه گیری تب) در شناسایی همه افراد مبتلا به عفونت ویروس جدید کرونا موثر نیست.

اسپری کردن الکل یا محلول های حاوی کلر روی تمام بدن می تواند ویروس جدید کرونا را نابود کند.

خیر. ویروس هایی که وارد بدن شده اند با اسپری کردن الکل یا محلول های حاوی کلر روی تمام بدن نابود نمی شوند. اسپری کردن چنین موادی می تواند برای لباس ها یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم ها و دهان) خطرناک باشند. هم الکل و هم محلول کلر برای گندزدایی (ضدعفونی) سطوح مناسب هستند ولی باید بر اساس توصیه های صحیح استفاده شوند.

واکسنهای ذات الریه در برابر ویروس جدید کرونا موثر هستند.

خیر. واکسن های ذات الریه از جمله واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفلوانزای نوع B در برابر ویروس جدید کرونا موثر نیستند. این ویروس کرونا بسیار جدید و متفاوت است و واکسن مخصوص به خود را لازم دارد. محققین در تلاشند تا برای  ویروس جدید کرونا -2019 واکسن تولید کنند. در ضمن اگر چه این واکسن ها علیه ویروس جدید کرونا -2019موثر نیستند اما برای حفظ سلامتی ، واکسیناسیون علیه بیماری های تنفسی (ریوی) بسیار توصیه می شود.

شستشوی منظم بینی با محلول های نمکی کمکی به پیشگیری از ابتلا به عفونت کرونا ویروس جدید می کند.

 خیر. هیچ شواهد و مدارکی وجود ندارد که شستشوی منظم بینی با محلول های نمکی به پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروس جدید کرونا کمک کند. شواهد محدودی وجود دارد که شستشوی منظم بینی با محلول های نمکی بتواند به بهبود بیماری سرماخوردگی  کمک کند. اما شستشوی منظم بینی در پیشگیری از عفونت های تنفسی موثر نیست.

خوردن سیر به پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا کمک می کند.

سیر از مواد غذایی مفید است که خواص ضد میکروبی دارد. اما در حال حاضرهیچگونه شواهد و مدارکی مبنی براینکه افراد با خوردن سیر از ابتلا به ویروس جدید کرونا محافظت شده باشند وجود ندارد.

ویروس کرونای جدید تنها بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد.

افراد در همه رده‌های سنی ممکن است از ویروس کرونای جدید متأثر شوند. ظاهرا افراد مسن‌تر و افرادی که دارای بیماری قبلی هستند (به مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) ممکن است در صورت ابتلا به ویروس دچار بیماری شدید گردند. سازمان جهانی بهداشت به تمام افراد در همه رده‌های سنی توصیه می‌کند که با اتخاذ اقداماتی از خود در برابر ویروس محافظت کنند، برای مثال از طریق رعایت بهداشت دست‌‌ها و نیز بهداشت تنفسی.

آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان ویروس کرونای جدید موثرند.

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها درمقابل ویروس‌ها موثر نیستند و فقط برای مبارزه با باکتری‌ها عمل می‌کنند. کرونای جدید از نوع ویروسی است و بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان وسیله پیشگیری یا درمان آن استفاده شود. با اینحال، اگر فردی به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان بستری شود، ممکن است به دلیل احتمال عفونت مشترک باکتریایی آنتی‌بیوتیک هم برایش تجویز شود.

داروی خاصی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید وجود دارد.

تا به امروز، هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. با این حال، افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند باید از مراقبت‌های مناسب برخوردار شوند تا بهبود یافته و علائم بیماری درمان شود، و افرادی که دچار بیماری شدید شده‌اند باید مراقبت‌های حمایتی بهینه دریافت کنند. تحقیقات درباره برخی درمان‌های خاص ادامه دارد و از طریق آزمون‌های بالینی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

 

منبع:

دکترتو- سازمان بهداشت جهانی