چند نکته پیرامون اختلالات جنسی

مشکلات بهداشت جنسی و اختلال عملکرد جنسی  یکی از موضوعات رایج سلامت است که باعث می شود افراد از روابط زناشویی خود رضایت کافی نداشته باشند. با آن‌که بسیاری از افراد می‌دانند این اختلالات، بسیار شایع هستند اما به سختی می توانند در باره آن‌ها با پزشک خود صحبت کنند. در این مطلب در باره اختلالات سلامت جنسی و ارتباط آن با سلامت جسمی و روانی افراد  بیشتر خواهید دانست.

 زمینه های بروز این اختلالات چیست؟

اگر مردی دچار تغییر در عملکرد جنسی می‌شود، باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد. هر مشکلی که چندین ماه طول می کشد ممکن است نشانه‌ای از یک مسئله پزشکی جدی‌تر باشد که باید به آن توجه شود، به طور مثال :
انزال زودرس می‌تواند بر اثر مصرف داروها، آسیب‌های عصبی یا تاثیر مستقیم مشکلات ادراری ایجاد شود.
تغییر در میل جنسی یا عملکرد ممکن است از اولین نشانه‌های دیابت، یا نبود تعادل هورمونی و در مواردی بر اثر یک مشکل قلبی عروقی یا سرطان پروستات بروز کند.

 میان عملکرد جنسی و سلامت روان رابطه مستقیم وجود دارد

مسائل بهداشت روان – از جمله افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روان شناختی – ممکن است منجر به انواع مختلفی از اختلالات جنسی شوند.مشخص شده است که بین اختلال نعوظ و افسردگی ارتباط وجود دارد. از طرف دیگر، زنانی که افسردگی را تجربه می‌کنند بیشتر شاهد کاهش میل جنسی هستند. برای بهبود عملکرد جنسی، تشخیص بیماری روانی بسیار مهم است. عملکرد جنسی اغلب با رفع، کنترل و کاهش اضطراب و افسردگی بهبود می‌یابد. برای درمان این مشکلات روش‌های درمانی مفیدی مانند ذهن‌آگاهی، رفتاردرمانی شناختی و روش‌‌های آرام‌سازی وجود دارد.

 با بالا رفتن سن، برخی از تغییرات طبیعی است

برخی از تغییرات در میل و عملکرد جنسی به عنوان روند طبیعی پیری شناخته می‌شود. هرچقدر سن افراد افزایش می یابد، ممکن است روند عملکرد جنسی آن‌ها کندتر شود. با این حال، اگر تغییرات بسیار چشمگیر یا شدید هستند باید با پزشک درباره آن‌ها صحبت شود. پزشک می‌تواند به فرد کمک کند تغییرات طبیعی را از مشکلات جدی‌تر، از جمله مشکلات پزشکی، متمایز کند.

 تقریبا یک سوم موارد ناباروری مربوط به ناباروری مردان است

عوامل زیادی می‌توانند در ناباروری مردان نقش داشته باشند.  تولید کم اسپرم، ناهنجاری‌های آناتومیک، ضربه به  اعضای حیاتی  و بیماری‌های ژنتیکی یا ایمنی، برخی از این عوامل هستند. روش‌های تعیین علت دقیق ناباروری شامل ارزیابی دقیق فیزیکی، انجام آزمایش  و تصویربرداری و تجزیه و تحلیل مایع منی است.

 بهبود سلامت عمومی باعث بهبود عملکرد جنسی می شود

بین سلامت‌ بخش‌های مختلف بدن ارتباط نزدیکی وجود دارد. در واقع‌، سیستم‌های قلبی- عروقی، عصبی، هورمونی و روانی همه برای عملکرد جنسی با هم تعامل دارند. داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد جنسی کمک کند . بهبود رژیم غذایی، داشتن وزن مناسب و ورزش منظم همگی به ارتقای سلامت عمومی و در نتیجه سلامت جنسی بیشتر کمک می‌کند.

 

منبع:

خرسان نیوز