راهنمای هفته چهارم بارداری

در مدت زمانی که شما به بارداری خود مشکوک هستید و سعی در تعیین تاریخ زایمان دارید پیش از آن فرزند شما جایگاه خود را یافته است: بلاستوسیتی که به فرزند شما تبدیل خواهد شد مسیر 6 روزه خود را از لوله فالوپ به سمت رحم کامل کرده است. در آنجا به پوشش داخلی رحم نفوذ کرده و در آن جای می گیرد و رابطه جدانشدنی با شما ایجاد می کند که تا 8 ماه آینده ادامه خواهد داشت (و بعد از آن یک رابطه همیشگی). به محض اینکه این توپ کوچک سلولی در جایگاه خود مستقر شد تقسیم سلولی بزرگی در دو گروه انجام می شود. نیمی از آن ( که اکنون جنین خوانده می شود) دختر یا پسر شما خواهد بود درحالیکه نیمی دیگر جفت را شکل می دهد، خط زندگی فرزند شما، که تا زمان زایمان مواد غذایی را به کودک شما منتقل می کند و مواد زائد را به بیرون می برد.

تکامل جنین و مایع آمنیوتیکی

علیرغم اندازه بسیار کوچک آن، بیشتر از یک میلیمتر و بزرگتر از یک دانه خشخاش نیست (هنگام صرف نان شیرینی صبحانه به آن فکر کنید)، جنین کوچک شما مشغول ساخت خانه خود است. درحالیکه مایع آمنیوتیکی (کیسه آب نیز خوانده می شود) در اطراف آن تشکیل می شود، کیسه زرد بوجود می آید (نگران نباشید، شما صاحب یک جوجه نیستید) که بعدها بخشی از دستگاه گوارشی کودک شما خواهد شد. اکنون جنین شما دارای 3 لایه مجزا از سلول هایی است که هر کدام در جهت تشکیل بخش ویژه ای از بدن فرزندتان رشد خواهند کرد. لایه داخلی به نام اندودرم دستگاه گوارش، کبد و ریه های فرزند شما را تشکیل خواهند داد. لایه میانی به نام مزوردم به زودی تبدیل به قلب، اندام تناسلی، استخوان ها، کلیه ها و عضلات کودک شما خواهد شد. در نهایت لایه خارجی یا اکتودرم سیستم عصبی، مو، پوست و چشم های کودک شما را تشکیل خواهد داد.

لانه گزینی تخمک

تنها یک هفته پس از لقاح، به اصطلاح شکل گیری نوزاد در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. در هفته چهارم بارداری بدن شما به بهترین شکل در حال آمادگی برای تغییر از یک دوست قابل اعتماد به یک آزمایش علمی غیرمعمول و عجیب است. این احتمال وجود دارد که شما نسبت به تمام این همهمه ها و غوغاها بی تفاوت باشید؛ درحالیکه بعضی از خانم ها این علائم اولیه بارداری آزاردهنده را مشابه با علائم سندرم افسردگی پیش از قاعدگی (نوسانات خلقی، نفخ، درد شکم علائم مشکوک رایج) تجربه می کنند و سایر زنان علامتی را حس نمی کنند. آن چیزی که شما حس می کنید (یا حس نمی کنید) احتمالاً برای مشخص شدن نتیجه قابل اطمینان تست بارداری خیلی زود است. اما در پس این قضیه اتفاقاتی در حال رخ دادن است: از آنجا که بلاستوسیتی که در آینده آنرا فرزند خود می نامید شروع به چسباندن خود به پوشش داخلی رحم می کند در این هفته تخمک بارور و رحم شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در حدود 30% از زمان خونریزی ناشی از لانه گزینی رخ می دهد و به دلیل است که دسته سلول ها به دنبال راهی برای نفوذ به دیواره رحم هستند. خونریزی ناشی از لانه گزینی معمولاً بسیار اندک است و پیش از دوران قاعدگی به شکل صورتی، قرمز یا قهوه ای روشن است. انرا با دوره قاعدگی خود اشتباه نگیرید و نیازی نیست در رابطه با خونریزی نگران باشید، خونریزی نشانه بدی نیست. ممکن است اندکی فشار در ناحیه شکم احساس کنید (موضوع نگران کننده ای نیست) و سینه ها ممکن است اندکی به لمس حساس و حتی بزرگتر شوند. طی 6 تا 12 روز از زمان لانه گزینی تخمک بارور هورمون hCG (گنادوتروپین جفت انسانی) شروع به ترشح می کند، هورمون حاملگی که به زودی آن خط را در تست بارداری شما آبی یا صورتی می کند و دنیای شما را دگرگون می سازد. هورمون HCG جسم زرد (فولیکولی که تخمک از آن آزاد می شود) را تغییر می دهد که نیاز دارد مدتی در انتظار بماند و از هم اکنون حدود 6 هفته پروژسترون را برای تغذیه در دوران بارداری تا جدا شدن از جفت تولید می کند.

سعی کنید تاریخ زایمان خود را تعیین کنید

تصور می کنید برای تعیین تاریخ زایمان خود نیاز به دکترای فیزیک کوانتومی دارید؟ محاسبات ریاضیات از آنچه که تصورش را می کنید آسان تر است (حتی اگر در طول کلاس جبر دوره دبیرستان خواب بودید): برآورد تاریخ زایمان شما برابر است با 40 هفته بعد از اولین روز از آخرین قاعدگی. خیلی ساده است؟ یک موضوع گیج کننده وجود دارد. اگر شما در آن روز زایمان کنید نوزاد شما تنها برای 38 هفته در رحم می ماند نه 40 هفته. این موضوع به دلیل اینست که محاسبه بارداری دو هفته پیش از بارداری شما آغاز می شود ( پیش از آنکه براساس نتیجه تست بارداری متوجه شوید تقریباً 4 هفته است که باردار هستید). آیا می خواهید ساعت تان را برای تاریخ زایمان تنظیم کنید یا حداقل برای بارداری خود تا زایمان برنامه ریزی داشته باشید؟ به یاد داشته باشید محاسبه شما از تاریخ زایمان تنها یک تخمین است. اکثر نوزادان بین هفته های 38 و 42 متولد می شوند (نوزادانی که متعلق به ماردان شکم اول هستند احتمال زیادی وجود دارد که دیرتر متولد شوند) و در واقع تنها تعداد اندکی با برنامه ریزی مطابق خواهد داشت.