آزمایش نوار اسکاچ (آزمایش عفونت کرمک – اکسیور)

نکات اولیه و ضروری

آزمایش نوار چسب (که بعضی اوقات از آن به عنوان آزمایش چسب اسکاچ یاد می شود) اشاره به جمع آوری و بررسی یک نمونه از پوست اطراف مقعد می کند.

این آزمایش سریع، مقرون به صرفه و بدون درد بوده و برای تشخيص آلودگي ناشي از كرمك يا كرم سنجاقي یا انتروبیوس ورمیکولاریس و یا اوکسیور صورت مي گيرد.

اين كرم شب ها از مقعد خارج شده و در اطراف مقعد و چين هاي دور تا دور مقعد تخم گذاري مي كند. کرمک هنوز هم شیوع بالایی در جوامع انسانی دارد به گونه ای که هم در جوامع فقیر و هم در جوامع ثروتمند شیوع دارد.

کرمک باعث خارش در ناحیه مقعد در کودکان و حتی بزرکسالان شده که عوارضی مانند بی قراری و بی خوابی در کودکان را در پی خواهد داشت.

بهترين زمان براي اين نمونه برداري ،هنگام صبح (زمان برخاستن از خواب) و قبل از حمام، شستشو ، دفع مدفوع و شستن ناحيه مقعد مي باشد.

راهنمایی های لازم

لام شيشه اي از آزمايشگاه بعد از پذیرش تحويل بگيريد.

سعی کنید انگشتان یا دستانتان با سطح لام تماس نداشته باشد

دستهاي خود را با دقت با آب و صابون بشوئيد.

هنگام صبح (زمان برخاستن از خوابو قبل از حمام، شستشو ، دفع مدفوع و شستن ناحيه مقعد فرد بيمار را (معمولا بچه ها) روي شكم بخوابانيد يا به او بگوئید در حالت چهار دست و پا قرار گیرد تا قسمت پشت و مقعد بيمار در دسترس نمونه گير قرار داشته باشد.

مقداری نوار چسب (چسب شيشه اي معمولی که در همه خانه ها وجود دارد) به طول 10 سانتيمتر جدا كرده و از 2 طرف آن را بگيريد. قسمت چسبی نوار چسب به دستتان یا هر جای دیگری تماس پیدا نکند.

چسب را مكرراً روي مقعد و چين هاي دور مقعد بچسبانيد و جدا كنيد. حین چسباندن روی مقعد کمی با انگشت چسب را بفشارید. (این کار باعث می شود هر گونه کرمک یا تخم کرمکی که بر روی پوست وجود داشته باشد، به نوار چسب، بچسبد.)

سپس چسب را بدون اینکه قسمت چسبی آن به دستتان یا جایی بخورد، صاف روی لام شیشه ای که از طرف آزمایشگاه گرفته اید بجسبانید و بلافاصله به آزمایشگاه ارسال نمایید و به فرد از پیش تعیین شده تحویل نمایید.