مولتی ویتامین ها را هوشمندانه مصرف کنید – بخش اول

مصرف انواع غذاهای سالم بهترین راه برای حفظ سلامتی شماست. اگر برای حفظ و بهبود سلامتی خود به مقادیر مورد نیاز از ویتامین ها نیاز دارید و یا می خواهید مقادیر اساسی از مواد معدنی را با مصرف مولتی ویتامین ها به صورت روزانه کسب کنید، در بخش اول مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت که دانستن آنها به شما کمک می کند تا بهترین بهره را از مصرف مکمل ها ببرید.

زمان مصرف مولتی ویتامین ها

شما می توانید هر زمانی که دوست داشتید مولتی ویتامین ها و مواد معدنی را مصرف کنید.  بدن شما بعضی از ویتامین ها را با مواد غذایی بهتر جذب می کند، بنابراین ممکن است بخواهید آن را با یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید. اهل خوردن صبحانه نیستید، اشکلی ندارد، شما می توانید آنها را با ناهار یا حتی شام میل کنید.

زمان مصرف مولتی ویتامین های محلول در آب

آب این ویتامین ها را حل می کند، و بدن شما آنها را ذخیره نمی کند، بنابراین بیشتر آنها باید به صورت روزانه مصرف شوند. این ویتامین ها شامل ویتامین های  C و B  هستند: ویتامین تیامین (B1)، ویتامین ریبوفلاوین (B2)، ویتامین نیاسین (B3)، ویتامین اسید پانتوتنیک (B5)، ویتامین پیریدوکسین (B6)، ویتامین بیوتین (B7)، ویتامین اسیدفولیک (B9) و ویتامین کوبالامین  (B12). به استثنا  B12 که شما آن را با یک وعده غذایی بهتر جذب می کنید، شما می توانید بقیه ویتامین های نام برده شده را همراه یا بدون غذا میل کنید. همچنین اگر ویتامین B12 را با ویتامین C استفاده می کنید، بین مصرف آنها 2 ساعت فاصله بیندازید. ویتامین C می تواند از جذب ویتامین B12 جلوگیری کند.

زمان مصرف مولتی ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های A، D، E  و K  ویتامین های محلول در چربی هستند که شما برای جذب آنها باید آنها را با یک وعده غذایی استفاده کنید.

اگر مکمل های آهن مصرف می کنید

شما آهن را به بهترین شکل ممکن با معده خالی جذب می کنید. آهن را با آب یا حتی بهتر از آن، همراه با آب میوه استفاده کنید: آهن و ویتامین C تأثیر هم افزایی دارند. آهن را همزمان با غذاهای کلسیم دار یا قرص کلسیم مصرف نکنید – زیرا با آهن تداخل دارند. در صورت مصرف این دو با هم شما هیچ کدامشان را به طور کامل جذب نمی کنید. زنان یائسه باید از مصرف مکمل آهن پرهیز کنند مگر اینکه پزشک معالج انها دستور دیگری داشته باشد.

اگر مکمل های معدنی مصرف می کنید

از مکمل های کلسیم-منیزیم همراه با روی به طور همزمان استفاده نکنید. همچنین، مصرف این سه ماده معدنی همراه با غذا توصیه می شود، بنابراین اگر پزشک به شما مصرف مواد معدنی را توصیه کرد، آنها را همراه با وعده های غذایی و یا همراه با میان وعده ها میل کنید.

اگر ویتامین A مصرف می کنید

مقادیر ویتامین A خود را اندازه بگیرید. اگر باردار هستید، دوز بیش از 10،000 IU در روز می تواند باعث نقایص جنین در رحم شود. توجه داشته باشید که اگر سیگار می کشید یا حتی زمانی سیگار می کشیدید و در حال حاضرآن را ترک کرده اید، مصرف مقادیر زیاد A  و بتا کاروتن ممکن است احتمال ابتلا به سرطان ریه را برای شما افزایش دهد.

مصرف ویتامین ها در زمان دوران بارداری و  قبل از تولد

اسید فولیک اضافی و آهن برای یک نوزاد سالم بسیار مهم است. حتی ممکن است لازم باشد که مادران باردار قبل از بارداری اسید فولیک مصرف کنند. اما در نظر داشته باشید که ویتامین های دوران بارداری می توانند حالت تهوع را بیشتر کنند. اگر این اتفاق برای شما پیش آمد، این ویتامین ها را با یک میان وعده سبک قبل از خواب مصرف کنید. در مورد بهترین فرمول مصرف این ویتامین ها با پزشک خود صحبت کنید.

منابع:

  • Mayo Clinic: “Nutrition and Healthy Eating,” “Vitamin B12,” “Iron Supplement,” “Prenatal vitamins: Why they matter, how to choose.”
  • National Institutes of Health Office of Dietary Supplements: “Multivitamin/mineral Supplements,” “Vitamin A,” “Daily Values,” “Frequently Asked Questions,” “Vitamin and Mineral Upper Limits — What You Need to Know,” “Dietary Supplements: What You Need to Know.”
  • UT Southwestern Medical Center: “5 signs you’ve chosen the right multivitamin.”
  • Cleveland Clinic: “Get Nauseous After Taking Vitamins? 6 Tips to Make Them Easier to Stomach,” “Vitamin B12 Oral.”
  • Harvard Health: “B Vitamins,” “What patients — and doctors — need to know about vitamins and supplements.”
  • ConsumerLab.com: “Supplements That Should Be Taken With Food,” “Best Time to Take Multivitamins,” “How to Take Vitamins and Minerals for the Proper Absorption,” “Gummy Vitamin Concerns.”
  • Linus Pauling Institute: “Vitamin E.”
  • New England Journal of Medicine: “Drug Effects on the Thyroid.”
  • Colorado State University Extension: “Dietary Supplements: Vitamins and Minerals.”
  • Nutrients: “Bioequivalence Studies of Vitamin D Gummies and Tablets in Healthy Adults: Results of a Cross-Over Study.”
  • Center for Science in the Public Interest: “Don’t Rely on a Gummy Multivitamin If You Can Swallow a Tablet.”