عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی

آیا می دانستید صرف داشتن افکار نگران کننده و استرس زا می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را تضعیف کند.  استرس مداوم مبارزه با آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس ها را دشوار می کند.

در ادامه به معرفی 12 عامل دیگر که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند می پردازیم:

کمبود خواب

نداشتن خواب کافی می تواند خطر ابتلا شما به ویروس ها یا میکروب ها را بیشتر کند و همچنین ممکن است در صورت مبتلا شدن به این بیماری ها برای بهتر شدن به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشید. دلیل این موضوع آن است که بدن شما نمی تواند تعداد کافی از سلولهای ضد عفونی کننده و پروتئین هایی بنام آنتی بادی که به دفاع در برابر بیماری کمک می کند، تولید کند. بهتر است بدانید بدن شما پروتئین های خاصی (به نام سیتوکین ها) را که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، تنها در طول خواب آزاد می کند.

کمبود ویتامین D

ممکن است بدانید که به استخوانهای قوی و سلول های خون سالم نیاز دارید. اما ویتامین D همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. می توانید آن را در تخم مرغ، ماهی های چرب و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات دریافت کنید. نور خورشید منبع اصلی دیگری است.

داروهای خاص

این داروها شامل داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژی، آرتروز، لوپوس، سندرم روده تحریک پذیر و پیوند عضو است. همچنین از مهار کننده هایTNF که در درمان التهاب استفاده می شود و شیمی درمانی که به عنوان بخشی از درمان سرطان انجام می شود، می توان نام برد.

مصرف کم میوه ها و سبزیجات

این غذاها ممکن است به بدن شما کمک کند تا سلول های سفید خون مورد نیاز خود را برای مقابله با عفونت ها بسازد. محصولات تازه و آجیل و دانه ها مقدار زیادی روی، بتاکاروتن، ویتامین های A، C و E و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن سالم را تامین می کنند. غذاهای گیاهی فیبر دارند که این به کاهش درصد چربی بدن شما کمک می کند و می تواند پاسخ ایمنی شما را تقویت کند.

سیگار کشیدن

نیکوتین ناشی از سیگار، جویدن تنباکو یا هر منبع دیگری می تواند توانایی بدن در مبارزه با میکروب ها را تضعیف کند. بله سیگارهای الکتریکی نیز این خطر را دارند. به نظر می رسد سایر مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی، پاسخ ایمنی بدن شما را سرکوب می کنند، به خصوص وقتی آنها را از طریق بخار استنشاق می کنید.

ماری جوانا

دود ناشی از آن می تواند ریه های شما را ملتهب کند. اگر مرتباً از آن استفاده می کنید، ممکن است همان مشکلات تنفسی (داشتن سرفه های خلطی و شانس بیشتر شما برای ابتلا به عفونت ریه) را که می توانید از سیگارهای نیکوتین دریافت کنید، داشته باشید.

رژیم غذایی پرچرب

روغن ها می توانند گلبولهای سفید خون را مهار کنند. رژیم های غذایی پرچرب با گذشت زمان می توانند تعادل باکتری های موجود در روده شما را که می تواند به پاسخ ایمنی بدن شما کمک کند، مختل کنند. به دنبال لبنیات کم چرب و بدون قند اضافی، همراه با پروتئین های بدون چربی مانند غذاهای دریایی، بوقلمون و مرغ یا برش های بدون چربی گوشت گاو با هرگونه قطع چربی قابل مشاهده باشید. به نظر می رسد چاق بودن باعث می شود تا شما خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا و سایر عفونت ها مانند ذات الریه داشته باشید.

در خانه ماندن

نور خورشید ممکن است سلول های خاصی (بنام سلول های T) را در سیستم ایمنی بدن شما انرژی ببخشد و به مبارزه با عفونت کمک کند. اما در معرض نورد خورشید بودن مزایای دیگری نیز دارد. بسیاری از گیاهان فیتونسایدها و مواد دیگری را تولید می کنند که شما با نفس کشیدن انها را جذب می کنید. این مواد باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند.

الکل

با گذشت زمان، نوشیدن الکل زیاد باعث اختلال در توانایی ترمیم بدن می شود. این ممکن است بخشی از دلایلی باشد که افرادی که الکل زیاد مصرف می کنند به احتمال زیاد به بیماری هایی مانند بیماری کبد، ذات الریه، سل و برخی سرطان ها مبتلا می شوند.

غم و اندوه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد غم و اندوه، به ویژه اگر مدت زیادی طول بکشد، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحت فشار قرار دهد. این اثر می تواند به مدت 6 ماه طول بکشئ، اما اگر غم و اندوه شما عمیق باشد یا تسکین پیدا نکند، ممکن است طولانی تر شود.

ورزش نکردن

به نظر می رسد ورزش منظم هوازی به بدن شما در مبارزه با بیماری ناشی از ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

نداشتن رابطه جنسی

خبر خوب! به نظر می رسد داشتن رابطه جنسی هفتگی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما در مقایسه با افرادی که کمتر از این مقدار رابطه جنسی دارند، کمک می کند. رابطه جنسی مقادیر ماده ضد میکروبی به نام ایمونوگلوبولین A یا IgA را افزایش می دهد. اما دقت کنید زیاده روی نکنید. زوج هایی که بیش از دو بار در هفته رابطه جنسی داشته اند، از نظر IgA در مقایسه با افرادی که به هیچ وجه رابطه جنسی نداشته اند، سطح IgA پایین تری دارند.

 

منابع:

  • Academy of Nutrition and Dietetics: “Support Your Health With Nutrition.”
  • Alcohol Research: “Alcohol and the Immune System.”
  • American Academy of Family Physicians: “Health Benefits of a Good Sex Life.”
  • American Council on Exercise: “Get Out! 5 Benefits of Outdoor Exercise.”
  • American Psychological Association: “Stress Weakens the Immune System.”
  • American College of Rheumatology: “TNF Inhibitors.”
  • BMJ Journals Thorax: “Pro-inflammatory effects of e-cigarette vapour condensate on human alveolar macrophages.”
  • Breastcancer.org: “How Chemotherapy Affects the Immune System.”
  • British National Health Service: “Benefits of love and sex.”
  • CDC: “Alcohol and Public Health,” “Marijuana and Public Health,” “Medications that Weaken Your Immune System and Fungal Infections.”
  • Cleveland Clinic: “6 Surprising Ways Alcohol Affects Your Health — Not Just Your Liver,” “FAQs: What You Should Know About COVID-19 and Chronic Medical Conditions.”
  • Dialogues in Clinical Neuroscience: “Physiological correlates of bereavement and the impact of bereavement interventions.”
  • Frontiers in Immunology: “Debunking the Myth of Exercise-Induced Immune Suppression: Redefining the Impact of Exercise on Immunological Health Across the Lifespan.”
  • Frontiers in Psychology: “How might contact with nature promote human health? Promising mechanisms and a possible central pathway.”
  • Georgetown University Medical Center: “Sunlight Offers Surprise Benefit – It Energizes Infection Fighting T Cells.”
  • Harvard Health Publishing: “How to boost your immune system,” “Grief can hurt — in more ways than one,” “A prescription for better health: go alfresco.”
  • Harvard Medical School Division of Sleep Medicine: “Sleep and Disease Risk.”
  • Indian Journal of Medical and Paediatric Oncology: “Harmful effects of nicotine.”
  • Mayo Clinic: “Lack of sleep: Can it make you sick?”
  • National Cancer Institute: “Vitamin D and Cancer Prevention.”
  • National Kidney Foundation: “Immunosuppressants.”
  • National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism: “Alcohol’s Effects on the Body.”
  • National Institute on Drug Abuse: “What are marijuana’s effects on lung health?”
  • National Office of Dietary Supplements: “Vitamin D.”