آیا خوردن رژیم غذایی گیاهی می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند؟

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است ، محققان تایوان نتیجه گرفتند که خوردن رژیم غذایی گیاهی سرشار از آجیل ، سویا و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی افراد را کاهش دهد.

این مطالعه ، که در مجله پزشکی Neurology ، مجله پزشکی آکادمی علوم اعصاب آمریکایی چاپ شده است، ارتباط بین رژیم غذایی فرد و بروز دو نوع سکته مغزی مختلف را بررسی کرده است.

در آمریكا حدود 795،000 نفر هر سال سكته مغزی جدید یا عود كننده را تجربه می كنند و این دومین علت اصلی مرگ در جهان است.

سکته مغزی می تواند ناتوانی ایجاد کند و افراد مبتلا احتمالاً در آینده به زوال عقل مبتلا می شوند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) تخمین می زند که تا سال 2030 ، تقریبا 4٪ از بزرگسالان در ایالات متحده دچار سکته مغزی خواهند شد.

آیا رژیم غذایی گیاهی برای سلامتی خوب است؟

گیاهخواری و وگانیسم در انگلیس و ایالات متحده به طور فزاینده ای رایج شده است.

در حالی که بسیاری از افراد به دلایل محیطی و مسایل مربوط به حیوانات رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می کنند ، آنها غالباً این رژیم ها را برای سلامتی مفیدتر می دانند.

در مطالعه‌ای که BMJ در سال گذشته منتشر کرده است ، بیش از 48000 گوشتخوار و گیاهخوار در انگلستان مورد بررسی قرار گرفته است. نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که اگرچه گیاهخواران نسبت به گوشتخواران میزان بیماری قلبی ایسکمیک پایین تری داشتند، اما احتمال اینکه دچار سکته مغزی شوند، نیز بیشتر بوده است.

آنها نتیجه گرفتند که برخی از عوامل مرتبط با مصرف غذای گوشتی می تواند از بروز سکته مغزی جلوگیری کند.

مطالعه تایوان

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است ، محققان دو گروه داوطلب از جوامع بودایی در تایوان را استخدام کردند که در مجموع بیش از 13000 شرکت کننده داشتند.

در آغاز مطالعه ، محققان شرکت کنندگان را به طور پزشکی معاینه کردند و از آنها در مورد رژیم غذایی ، عادات سیگار کشیدن ، مصرف الکل و فعالیت بدنی سؤال کردند.

محققان سپس سلامت داوطلبان را با استفاده از بانک اطلاعات ملی تحقیقات سلامت پیگیری کردند. آنها گروه اول داوطلبان را به طور متوسط ​​6 سال و گروه دوم به مدت 9 سال دنبال کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 50 سال بود. محققان كسی را كه زیر 20 سال سن داشته باشد یا سابقه سكته مغزی داشته باشند ، در مطالعه شرکت نمی دادند.

تقریباً 30٪ داوطلبان گیاهخواری بودند که هیچ گوشت یا ماهی نخورده بودند و از این افراد حدود یک چهارم مرد بودند.

گیاهخواران بیشتر آجیل ، سبزیجات و سویا می خوردند. آنها همچنین بیشتر الکل می نوشیدند و کمتر سیگار می کشیدند.

در حالی که هر دو گروه به یک میزان میوه و تخم مرغ مصرف می کردند، افراد غیرگیاه خوار لبنیات و چربی بیشتری نسبت به گروه گیاه خوار مصرف می کردند.

محققان محاسبه كردند كه پس از تعديل سن ، جنس ، استعمال سيگار و ساير شرايط بهداشتي ، گياهخواران گروه اول خطر سكته مغزي ايسكميك 74 درصد كمتر از افراد غیرگیاه خوار داشتند.

در گروه دوم، گیاهخواران 60٪ کاهش در خطر سکته مغزی ایسکمیک، 65٪ کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی هموراژیک و 48٪ کاهش در خطر ابتلا به سکته مغزی کلی نسبت به افراد گیاه خوار داشتند.

نویسنده مطالعه دکتر Chin-Lon Lin، دانشگاه Tsu Chi در Hualien ، تایوان می گوید:

“به طور کلی، مطالعه ما نشان داد که رژیم گیاهی مفید بوده و خطر سکته مغزی ایسکمیک را حتی پس از تنظیم عوامل خطرناک شناخته شده مانند فشار خون ، سطح گلوکز خون و چربی های خون کاهش می دهد. این بدان معنی است که شاید مکانیسم محافظتی دیگری وجود داشته باشد که ممکن است کسانی که رژیم گیاهی می خورند را دربرابر سکته مغزی محافظت می کند.”

نویسندگان نشان می دهند که نتایج آنها ممکن است با نتایج مطالعه بزرگی که در BMJ مشاهده می شود متفاوت باشد زیرا شرکت کنندگان آنها از الکل ، یک عامل خطر احتمالی برای سکته مغزی اجتناب می کنند.

این نویسندگان همچنین خاطرنشان كردند: یافته های این مطالعه ممکن است برای جمعیت های ساکن خارج از جوامع بودایی در تایوان قابل اجرا نباشد.

منبع:

https://bit.ly/2TSyk3u