مراکز انتقال خون کشور نیازمند گروه‌های خونی منفی هستند!

 گروه های خونی منفی بروند و خون اهدا کنند!

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اشاره به وضعیت اهدای خون در زمان کرونا بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۹۵ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۰ واحد خون اهدا شده است.  در ده ماه سال جاری دو میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فراوردهای آن شامل گلبول قرمز فشرده شده و پلاکت و پلاسما در بین مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

 ما باید جوابگوی نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر کشور از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن مثل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما باشیم.

در بعضی از استان‌های شمالی و جنوبی کشور به خاطر حضور بیماران تالاسمی میزان نیاز به خون بیشتر است و ۲۰ درصد از خون‌های اهدایی کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، در نظر داشته باشید نیاز به خون و فراورده‌های آن یک نیاز همیشگی است. کمبود خون در استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان، تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمان، سیستان بلوچستان و اصفهان بیشتر احساس می‌شود.

بعضی فراورده‌های تهیه شده از خون کامل مثل پلاسما را فقط ۳ روز می‌توان در محیط خارج از بدن، درون کیسه‌های خون نگهداری کرد و به همین دلیل اهدای خون باید مستمر و همیشگی باشد تا مدیریت بهتری بر استفاده‌ی این فراورده‌ها اعمال شود و با توجه به اینکه تنها ۱۰ درصد از مردم کشور دارای گروه خونی منفی هستند، نیاز به گروه‌های خونی منفی در تمام مراکز انتقال خون احساس می‌شود و باید با ذخایر خونی مناسب به استقبال فصل بهار برویم.

سالانه در کشور نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون فراورده به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع می‌شود.

تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون سراسر کشور رعایت می‌شود و تمام لوازم و تجهیزات مورد استفاده در پروسه اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف است.

 

منبع: 

ایرنا